Code of conduct

 Våre prinsipper:

  • Vi bygger relasjoner basert på felles tillit og tillit til at hver enkelt har en personlig og profesjonell forpliktelse til å gjøre det rette.

  • Vi kommuniserer åpent og ærlig.

  • Vi forplikter oss til å jobbe i ulike team, og er personlig ansvarlig for det arbeidet vi gjør.

  • Vi oppfyller våre arbeidsoppgaver med integritet og respekt overfor kunder, interessenter og samfunnet.

  • Vi leverer kvalitetsservice til våre kunder og streber etter kontinuerlig individuell utvikling.

  • Vi samtaler med hverandre og verdsetter perspektiver til dem som er forskjellige fra oss, så vel som de som utfordrer vårt eget synspunkt.

  • Vi oppfordrer og støtter faglig utvikling av våre kolleger og fremmer individuell prestasjon og kontinuerlig læring.

  • Vi forventer og leverer tilbakemelding regelmessig, ærlig og konstruktivt, og positivt anerkjenner suksess.

  • Vi forplikter oss til å levere kvalitets tjenester som reflekterer våre faglige evner og passer til våre kunders spesifikke problemer og behov.

  • Vi støtter vårt personell og vil trekke oss fra å jobbe for alle kunder som setter vårt personell under unødig press eller truer dem i å utøve sine faglige oppgaver.

  • Vi avviser uetisk eller ulovlig forretningspraksis under alle omstendigheter.

  • Vi unngår å jobbe med kunder og leverandører hvis deres standarder er uforenlige med våre retningslinjer.

  • Vi anerkjenner vårt ansvar som en organisasjon i å spille en aktiv og positiv rolle for å støtte et vellykket og bærekraftig samfunn.

  • Vi overholder lover, forskrifter og standarder som gjelder for oss i vår profesjonelle oppførsel.

  • Vi tar opp etiske spørsmål og konsulterer på riktig måte for å løse dem. Vi skjuler ikke eller ignorerer problemer.

  • Vi anerkjenner at vårt konkurransefortrinn er oppnådd gjennom vår faglige kompetanse og kvaliteten på vår serviceleveranse.

  • Vi tar personlige og faglige interessekonflikter på alvor og tar øyeblikkelige og hensiktsmessige skritt for å løse eller behandle eventuelle konflikter som måtte oppstå.

  • Vi respekterer og beskytter konfidensiell informasjon hentet fra, eller knyttet til, våre kunder eller tredjeparter, samt personlig informasjon om våre mennesker, i samsvar med lokal lovgivning og faglige standarder.

  • Vi tar proaktive tiltak for å beskytte våre dokumenter, datamaskiner og andre dataenheter som inneholder personlig eller konfidensiell informasjon

  • Vi anerkjenner at hver og en av oss er ansvarlig for å holde vår faglige kunnskap oppdatert og for å dele beste praksis.

  • Vi vil kontinuerlig jobbe for å forbedre egen policy og praksis som kan bidra til at leverandørene etterfølger våre retningslinjer for etisk handel.

  • Vi skal aldri tilby eller motta ulovlige eller urettmessige pengegaver eller andre godtgjørelser for å oppnå forretningsmessige eller private fordeler for egen del eller fordeler for kunder, agenter eller leverandører.

  • Vi skal unngå leverandører og deres handelspartnere som har aktiviteter i land som er pålagt handelsboikott av FN og/eller norske myndigheter.

  • Vi skal sikre et sikkert og sunt arbeidsmiljø.

  • Vi skal sikre at vårt personell uten unntak skal ha rett til å slutte seg til eller etablere fagforeninger etter eget ønske, og til å forhandle kollektivt.

  • Vi skal sikre at det ikke forekommer diskriminering når det gjelder ansettelse, avlønning, opplæring, forfremmelse, oppsigelse eller pensjonering basert på etnisk tilhørighet, religion, alder, uførhet, kjønn, sivil status, seksuell legning, fagforeningsarbeid eller politisk tilhørighet.

  • Vi skal sette i gang tiltak for å redusere negative effekter på helse og miljø i hele verdikjeden gjennom minimering av utslipp, fremme effektiv og bærekraftig ressursbruk, inkludert energi og vann og minimering av drivhusgassutslipp i produksjon og transport. Lokalmiljøet på produksjonsstedet skal ikke bli drevet rovdrift på eller skadet av forurensning.

  • Vi aksepterer ingen former for bestikkelser, så som bruken av alternative kanaler for å sikre illegitime private eller arbeidsrelaterte fordeler til kunder, agenter, kontraktører, leverandører eller deres tilsatte samt offentlige tjenestemenn/-kvinner.