Kampen om den beste sveisen

Hvordan du ser ut på håret har null betydning når skarpskodde skoleelever i Nordhordland kappes om å få til den perfekte stålsveisen.

Av Geir Dahle

Dyp konsentrasjon og presisjon til fingerspissene må til for å levere god sveis.

Dyp konsentrasjon og presisjon til fingerspissene må til for å levere god sveis.

Derimot handler det både om kunnskap i toppen og presisjon til fingerspissene når Mongstad Industrier og Nordhordland Næringslag inviterer til den tradisjonsrike sveisekonkurransen for elever ved de videregående skolene i Knarvik, Austrheim og Osterøy.

I 2019 arrangeres skoletevlingen for ellevte gang på rad, og nivået blant deltakerne bare øker og blir stadig jevnere for hvert år.

Enorm framgang

- Mens skolene tidligere opererte med gamle og til dels utdaterte sveisemetoder i undervisningen, ser vi at elvene i dag er helt oppdaterte på teknikker og metoder som brukes i yrkeslivet. Fremgangen på dette området har faktisk vært enorm, sier Ståle Vabø, som merker at elevene har gjort gode forberedelser i forkant av konkurransen.

For dette er slett ikke noen konkurranse for amatører. Her skal deltakerne kunne sin sveis til punkt og prikke for å klatre helt til topps.

Knalltøff kniving

- Det er ikke fritt for at nervene er i høyspenn. I løpet av fire timer skal elevene sette sammen vinkler, profiler, plater og kuber, forteller Vabø.

Oppgaver blir vurdert visuelt av kyndige sveisekoordinatorer etter de kjente norske fagstandardene NS-EN ISO 17637:2016 og NS-EN ISO 6520-1:2007, som stiller en rekke krav hvordan sveisearbeidet skal utføres.

Oppgaver blir vurdert visuelt av kyndige sveisekoordinatorer etter de kjente norske fagstandardene NS-EN ISO 17637:2016 og NS-EN ISO 6520-1:2007, som stiller en rekke krav hvordan sveisearbeidet skal utføres.

I konkurransen blir elevens arbeider vurdert og poeng delt ut for bl.a. fysiske kriterier som sprekk, porer, gjennomsveising og tennsår/sprut. I tillegg blir elevene vurdert på orden og ryddighet, samt bruk av verneutstyr.

Når elevene er ferdig med sine prøveoppgaver blir de sjekket og vurdert av sveisekoordinatorene som gir deltakerne en tilbakemelding om eventuelle mangler og feil som kan forbedres.

Pop hos elevene

Noe av resultatet etter en vel gjennomført konkurranse.

Noe av resultatet etter en vel gjennomført konkurranse.

Konkurransen er etterhvert blitt godt kjent og attraktiv blant elevene. Dette har resultert i at det er en viss prestisje blant elevene i å delta, noe som igjen fører til at nivået i konkurransen er blitt svært høyt.

- Det hersker liten tvil om at dette er et svært positivt tiltak for både skolene, elevene og bedriften, sier sveisekoordinator Dusko Draganov i Mongstad Industrier.

Han mener konkurransen også er viktig for å skape interesse for sveisefaget blant ungdommen, samt at skolene og bedriften får et bedre samarbeid.

Øker interessen

Det er faglærerne ved de videregående skolene helt enig i. De er stolt over elevene sine, og har god tro på at de skal klare seg godt videre.

- Dette er en gyllen mulighet til å utvikle seg faglig. Konkurransen gir dessuten en nyttig erfaring som tar seg godt ut på cv-en, og som opplagt er et ekstra pluss å kunne vise til når man skal sikre seg en læreplass til høsten, mener lærerne.

Tanken bak skolekonkurranser er å bidra til å øke interessen, statusen og rekrutteringen til yrkesfagene i den videregående skole.

Forrige
Forrige

En sammensveiset gjeng

Neste
Neste

Våre nyutdannede fagarbeidere